طرح‌های جدید آموزش سواد با ارائه «مدرک» سوادآموزی»/ آموزش «سواد آسان» به بالای ۵۰ ساله‌ها

بیش از ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بی سواد در کشور/ سواد آموزی کنید؛ پاداش بگیرید

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: طرح‌هایی در نهضت سوادآموزی با عنوان «آموزش زنان و دختران روستایی» اجرا می‌شود که بدون توجه به مسائل جنسیتی، جزو ماموریت‌های سازمان نهضت سوادآموزی قرار گرفته و هرساله اجرا می‌شود.

غلامرضا بروجی با بیان اینکه برای برون رفت مشکلات کشف، شناسایی، جذب و نگهداشت بی سواد در سرکلاس و توجه به ساعات کلاس‌های ۴۰۰ و ۶۰۰ ساعته برای دوره‌ها، طرح هایی تدوین شد تا افراد بی سواد پای کار آیند تا ماموریت سوادآموزی (سواد پایه خواندن، نوشتن و حساب کردن) انجام شود گفت: طرح نهضت دانش‌آموزی آغاز شد که طبق صلاحدید مقام عالی وزارت در قالب طرح اجرایی به کشور ابلاغ می‌شود که براساس آن کشف و شناسایی بی سوادان کشور توسط دانش آموزان از طریق بررسی اطرافیان خود انجام و در سامانه ثبت می‌شود تا آمار دقیقی از بی سوادان به دست آید که بعد از صحت سنجی در صورت تایید فرآیند، آموزش انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست همه دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و دوم شرکت می‌کنند و در فاز دوم طرح نهضت، دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم که علاقه‌مند آموزش هستند، حضور دارند افزود: اطلاعات این افراد در سامانه دریافت و توانمند می‌شوند و به عنوان آموزش‌دهنده به کمک ما می‌آیند و افراد کشف کرده را آموزش می‌دهند.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه برای تشویق این افراد پاداش‌هایی در نظر گرفته شده که پاداش‌های دانش‌آموزی و نحوه اجرای نهضت نیز در قالب یک دستورالعمل به استان‌ها ابلاغ می شود ادامه داد: طرح بعدی در راستای بهبود کیفیت سواد و طرح‌های تحولی آموزش، طرح «سواد قرآن پایه» است که با توجه به اینکه ایران، کشوری مذهبی است، افرادی که در کلاس‌های قرآنی مهارت خواندن و نوشتن را آموختند اما در سبد بی‌سوادی کشور هستند در این طرح شناسایی و بعد از صحت سنجی، گواهی سواد به آن‌ها داده می‌شود و از آمار بی‌سوادی کشور کم می‌شود زیرا در دنیا قضاوت می‌شویم و رتبه ما در بحث سوادآموزی ارتقا می‌یابد.

وی با بیان اینکه در مرحله دوم طرح قرآن پایه به دنبال کسانی هستیم که در کلاس‌های سوادآموزی شرکت نمی‌کنند و علاقه‌مندند از طریق قرآنی باسواد شوند افزود: این افراد شناسایی می‌شوند، محتوای آموزشی که محوریت قرآن باشد را آموزش می‌بینند و مدرک با سوادی دریافت می‌کنند.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه سومین طرح نیز طرح «سواد آسان» برای افراد ۵۰ سال به بالا است که به دلیل شرایط سنی، جسمی، زندگی نمی‌توانند سر کلاس حاضر شوند ادامه داد: در این طرح، در زمان حداقلی با سرعت بیشتر و محتوای آموزشی آسان‌تر، سواد آموزش داده می‌شود تا مدرک با سوادی دریافت کنند.

بروجی با بیان اینکه طرح دیگر «روستای با سواد» است که با محوریت دهیاری‌ها یک شورا متشکل از دهیار، امام جماعت، اعضای شورای اسلامی روستا، مدیران و معلمان روستا و معتمدان برای شناسایی بی‌سوادان تشکیل می‌شود گفت: این افراد شناسایی و در سامانه ثبت می‌شوند که اجرای همه این‌ها با معاونان سوادآموزی در استان‌ها است تا روستاها به سمت سوادآموزی پیش روند.

وی با بیان اینکه هر استان با توجه به شرایط اقلیمی، زیست بومی و شرایط سوادی که دارد حجم سواد برای آن تعریف می‌شود گفت: در سال گذشته ۷۲ درصد بی‌سوادان تحت پوشش قرار گرفتند.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه مرکز آمار اطلاعات دقیق را اعلام می کند گفت: طبق آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد ۷ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۴۶۴ نفر بی سواد در گروه‌های سنی مختلف اعلام شده است.

بروجی با بیان اینکه آنچه که در دوره‌های تحصیلی در آموزش و پرورش اتفاق می افتد آموزش رسمی است که هم آغاز و هم پایان سال تحصیلی مشخص است عنوان کرد: وقتی وارد بحث بی‌سوادی می‌شویم و در نهضت سوادآموزی به موضوع نگاه می کنیم آموزش غیررسمی است و بسیار انعطاف دارد و زمان آن مهر و خرداد نیست بلکه شرایط مختلف در استان‌های مختلف متفاوت است.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم سال جاری طرح‌ها اجرا شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.